Humanet

Nätverket för unga världsförbättrare, humanister och aktivister.

Detta är en uppföljning av en motion från RÅM 2008 med syfte att revidera RKUFs dåvarande alkoholpolicy. Förbundsstyrelsen skrev då i sitt motionssvar (understrykning av motionär).

”Svensk lagstiftning tillåter idag att personer från och med 18 års ålder får
dricka alkohol. På denna lag grundar sig Röda Korsets Ungdomsförbunds
alkoholpolicy och förbundsstyrelsen ser ingen anledning i att kringgå dens
amma. Dessutom ser inte förbundsstyrelsen att de problem, med alkohol som
en faktor som bidrar till åldersdiskriminering och social utestängning, som
motionärerna beskriver skulle råda inom Röda Korsets Ungdomsförbund. Istället
vill förbundsstyrelsen framhäva vikten av att alltid söka alternativ för våra
kvällsaktiviteter så att de är öppna för alla åldrar. Där kan dagens
alkoholpolicy vara tydligare.”

Under samma möte bröts RKUFs egen alkoholpolicy genom att minderåriga serverades alkohol under Röda Korsets bankett. Efter en av mötesdagarna gick flera av de myndiga mötesdeltagarna på en närliggande pub. De omyndiga deltagarna fick snopet gå till¬baka till vandrarhemmet. På de planerade gemensamma aktiviteterna fanns en bar där myndiga festdeltagarna kunde köpa alkohol.

Med en alkoholpolicy som den nuvarande riskerar man inte bara att utestänga yngre medlemmar utan även personer som på grund av religion eller trosuppfattning inte dricker alkohol eller undviker miljöer där alkohol förekommer. En annan grupp som riskerar att exkluderas är de som själva drabbas eller drabbats av alkoholrelaterade problem.

Motionären anser att dagens alkoholpolicy är dåligt efterföljd, otydlig och i högsta grad bidrar till ålderdiskriminering och social uteslutning inom ungdomsförbundet. Medlemmar skall självklart få styra över sin egen fritid och då handla fritt utifrån lagar och egen moral. Dock anser inte motionären att verksamhet i Röda Korsets ungdomsförbund är att likställa med fritid. Som representanter för en förening står vi för mer än landets lagar och vår egen ståndpunkt. Precis som vi ställer oss bakom Röda Korsets grundprinciper, mänskliga rättigheter, hållbar utveckling och icke-diskriminering så skall vi också stå ba¬kom rätten för social trygghet för barn och ungdomar. En tydlig alkoholpolicy visar att vi som ungdomsförbund tar ansvar för våra yngre medlemmar och välkomnar alla oavsett ålder, religion och bakgrund.

Därför föreslås Riksårsmötet besluta

Att hela texten ”Detta är Röda Korsets Ungdomsförbunds
alkoholpolicy” stryks (se bilaga).
Att nedanstående text antas som Alkoholpolicy.35

Detta är Röda Korsets Ungdomsförbunds alkoholpolicy

Vi köper aldrig alkohol för Röda Korsets Ungdomsförbunds pengar.

Aktiviteter anordnade av Röda Korsets Ungdomsförbund skall vara fria från alkohol. Detta innebär att ingen alkohol får förtäras eller köpas av deltagarna under utbildning, möte eller annan liknande aktivitet som arrangeras av Röda Korsets Ungdomsförbund. Även gemensamma kvällsaktiviteter som anordnas av Röda Korsets Ungdomsförbund skall vara fria från alkohol.

Då medlemmar representerar Röda Korsets Ungdomsförbund på utbildning, möte eller annan liknande aktivitet anordnade av annan arrangör skall de, om möjlighet finns, sträva efter att följa alkoholpolicyn.

Den som ansvarar för en aktivitet i Röda Korsets Ungdomsförbund ansvarar också för att informera om alkoholpolicyn. Alkoholpolicyn gäller såväl i Sverige som utomlands.

Förslaget är skrivet av:
Sofia Hansson, medlem RKUF Stockholm Sydväst
Lisa Pettersson, medlem RKUF Uppsala
Johan Arntyr, medlem RKUF Uppsala
Lisa Magnusson, medlem RKUF Uppsala
Sara Wärnsberg, medlem RKUF Uppsala
Lokalförening RKUF Stockholm Sydväst har på sitt årsmöte den 10e mars beslutat att ställa sig bakom motionen.36

Bilaga - RKUFs nuvarande alkoholpolicy

Detta är Röda Korsets Ungdomsförbunds alkoholpolicy

Enligt svensk lag får personer under 18 år inte serveras alkohol. Vi köper inte alkohol för Röda Korsets Ungdomsförbunds pengar.

Evenemang som riktar sig främst till personer under 18 år samt om majoriteten är under 18 år ska vara alkoholfria.

Så här ska vi arbeta
Alkohol får förekomma på våra arrangemang men vi vill att alla ska ta ett personligt ansvar. Om vi är på en restaurang med utskänkningstillstånd ska vi påminna restaurangen om att kontrollera åldern hos alla som beställer alkohol. Vi vill att alla ska tänka på att de representerar Ungdomsförbundet när de är på ett arrangemang som förbundet ordnar. Vi ska uppföra oss på ett bra sätt även om vi dricker alkohol.

Vi vill att kvällsaktiviteter vid våra arrangemang och kurser ska vara öppna för alla, inte bara för medlemmar som är gamla nog att dricka alkohol. Alkohol ska inte vara en utestängande faktor vid våra arrangemang, utan alla ska känna sig välkomna oavsett ålder. Det är viktigt att ledare och äldre medlemmar föregår med gott exempel. Alla ska tänka på att uppträda på ett bra sätt när de representerar Röda Korsets Ungdomsförbund. Alkoholpolicyns grundläggande åtlydnad av svensk lag gäller vid såväl nationella som internationella sammanhang.

Om någon dricker för mycket och stör kursen eller arrangemanget blir den personen hemskickad med en gång och får själv betala för det. Det samma gäller om man på grund att man druckit inte kan delta eller tillgodogöra sig arrangemangets innehåll.
Vi ska gå igenom de här reglerna i början av varje aktivitet förbundet har.

Motionssvar på motion 7 - RKUF:s alkoholpolicy

Motionärerna anser att nuvarande alkoholpolicy är otydlig och bidrar till ålderdiskriminering och social uteslutning inom Ungdomsförbundet. Motionärerna anser dessutom att organisationen med existerande policy också riskerar att diskriminera även personer som på grund av religion eller trosuppfattning inte dricker alkohol eller undviker miljöer där alkohol förekommer samt de som själva drabbas eller drabbats av alkoholrelaterade problem. Motionärerna anser också att alkoholpolicyn efterföljs dåligt.

Förbundsstyrelsen vill förtydliga att förra året var Svenska Röda Korset arrangör för lördagskvällen och kvällen bröts ovanligt tidigt vilket Röda Korsets Ungdomsförbund inte hade blivit informerade om. Detta innebar att samtliga deltagare blev utan kvällsaktiv¬itet och fick spendera resten av kvällen på eget bevåg. Detta är högst beklagligt och i utvärderingen både från Svenska Röda Korsets riksstämma och Röda Korsets Ungdomsförbunds riksårsmöte var det många deltagare som hade reagerat på detta. Förbundsstyrelsen anser dock att detta var ett generellt problem för samtliga deltagare, och hade lite att göra med alkohol. I framtiden ska vi självklart kräva att vara mer involverade i planeringen av kvällsaktiviteter, eller arrangera egna. Förbundsstyrelsen hade också in¬formerat restaurangen på Uppsala Konsert & Kongress att de skulle kontrollera legitimation under middagen för alkoholserveringen.

Under fredagen arrangerades kvällen av Ungdomsförbundet och innehöll såväl middag som dans, tipsrunda och andra aktiviteter. Alkohol fanns tillgängligt för de som var myndiga och legitimationskontroll skedde som förbundsstyrelsen också här hade påmint festlokalen om.

Förbundsstyrelsen anser att tid man tillbringar i Röda Korsets Ungdomsförbund är fritid. Vid deltagande i verksamhet kan vi ställa specifika krav på den enskilda medlemmen respektive frivilliga men på kvällsaktiviteter under arrangemang anser vi att det är prob¬lematiskt med förbud. Våra arrangemang bygger på frivillighet och är därför frivilliga att både delta i och lämna.

Ambitionen att alla ska känna sig inkluderade och välkomnade på alla Röda Korsets Un¬gdomsförbunds arrangemang är väldigt viktig. Förbundsstyrelsen anser att det är viktigt att skapa en miljö i Ungdomsförbundet där det inte är avvikande eller konstigt att tacka nej till alkohol. Förbundsstyrelsen är dock oroliga för att ett totalt alkoholförbud skulle leda till att myndiga, som vill dricka alkohol, kommer att avvika från förbundets kväll¬saktiviteter. Detta kan i sin tur leda till en tydlig uppdelning och exkludering av yngre deltagare istället för att motverka densamma.

Förbundsstyrelsen håller dock med motionärerna om att dagens alkoholpolicy, trots revideringar förra året, kan förtydligas ytterligare med stärkt fokus på hänsyn och ansvarstagande.

Därför föreslår Förbundsstyrelsen Riksårsmötet besluta

Att avslå motionen till förmån för
Att anta nedanstående förslag till ny alkoholpolicy.

Alkoholpolicy för Röda Korsets Ungdomsförbund

Bakgrund
Röda Korsets Ungdomsförbund strävar efter att vara en ansvarsfull och öppen organisation. Till detta hör att ha en medveten och kommunicerad policy om alkohol.

Användningsområde
Denna policy skall ses som en vägledning och ett verktyg vad gäller Röda Korsets Un¬gdomsförbund som arbetsplats och för arrangemang i Röda Korsets Ungdomsförbunds regi, inklusive vid representationstillfällen.

Om alkohol i Röda Korsets Ungdomsförbund
I Röda Korsets Ungdomsförbund har vi ett restriktivt och medvetet förhållningssätt till alkohol. Vi tillämpar inte ett strikt alkoholförbud, utan eftersträvar ett förhållningssätt som uppfattas som ansvarsfullt och inte exkluderande. Vi vill balansera intresset hos myndiga människor att med måtta nyttja alkohol, med intresset hos andra som av olika skäl avstår från alkohol. Vår avvägning uttrycks genom följande grundläggande principer och förhållningssätt.

Grundläggande principer och förhållningssätt
Följande principer gäller vid arrangemang i Röda Korsets Ungdomsförbunds regi och vid representation:

a) Arrangemang genomförs med hänsyn till allas möjligheter att delta
Det innebär bland annat att underåriga inte ska utestängas från arrangemang genom exempelvis åldersgränser på restauranger utan Röda Korsets Ungdomsförbund planerar alla aktiviteter utifrån att alla deltagare kunna delta.

b) Vi har ett medvetet och ansvarsfullt förhållningssätt till alkohol
Det innebär att alkohol används med måttfullhet och hänsyn. Deltagare ska känna till vilka regler som gäller. Vi dricker inte alkohol under den direkta verksamheten, exempelvis under ett kurspass eller möte. Hänsyn innebär bland annat att inte ifrågasätta andra deltagares avståndstagande, och heller inte uppmuntra till alkoholdrickande. Om någon dricker för mycket och stör arrangemanget blir personen hemskickad på egen bekostnad.

c) Röda Korsets Ungdomsförbund betalar inte för alkohol med Röda Korsets Ungdomsförbunds pengar
Detta gäller även vid representation.

d) I övrigt följer verksamheten svensk lagstiftning
Underåriga dricker inte alkohol om de representerar Röda Korsets Ungdomsförbund eller deltar vid Röda Korsets Ungdomsförbunds arrangemang. Detta gäller även vid verksamhet utanför Sverige

Ansvar och uppföljning
För att säkerställa att policyn är känd inom organisationen gäller följande ansvar:
Förbundsstyrelsen ansvarar för att alkoholpolicyn gås igenom i början av varje arrangemang som hålls i förbundets regi. Förbundsstyrelsen ansvar också för att informera eventuella medarrangörer om förbundets alkoholpolicy.

Styrelsen går igenom policyn första mötet på året för att säkerställa förankring och kännedom och bekräfta dess giltighet.

Dela

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Jag var en av dem minderåriga förra RÅM, och ja det kändes VERKLIGEN dubbelmoraliskt när jag höll på att få vin upphällt i mitt glas, och att jag själv fick säga till. Det är ju inte alla 17-åringar som hade gjort så vid tillfällen som dessa. Klarare regler när det gäller alkoholen låter jättbra.

"Våra arrangemang bygger på frivillighet och är därför frivilliga att både delta i och lämna."

Detta tycker jag är en tråkig inställning och främjar inte alls en öppen och tolerant syn kring alkohol. Är det verkligen så enkelt att tacka nej till den gemensamma kvällsaktiviteten på RÅM? Eller som minderårig säga i från när serveringspersonaen börjar hälla upp vin på SRK-middagen? Jag tolkar detta som att alkoholkulturen får bestämma ungängesnormen i RKUF snarare än faktumet att vi är ett UNGDOMSFÖRBUND. Kanske någon från förbundsstyrelsen som kan förtydliga vad denna frivillighet innebär?

Jag var också på förra RÅM och minderårig, och visst fick jag också påpeka att jag inte skulle ha vin.

Men, jag tycker ändå det känns bra med att det inte finns ett förbjud. jag är av den åsikten att förbund inte är särskilt bra och jag tror inte att det kommer leda till något direkt bra.

Jag tänker på den trevliga fredagskvällen vi i Rkuf hade. Med god mat, musik och mycket trevligt folk. Då gick det att i baren köpa alkohol något som jag inte såg som alls konstigt eller problematiskt. då denna möjligheten fanns stannade många kvar längre. Vi kan bara gissa vad som skulle hänt om det enda som fanns att dricka var läsk. Jag tror att folk skulle gå tidigare, för att kunna gå vidare till något annat ställe där det severas alkohol. detta skulle ju i så fall leda till att vi få som av en eller andlednig inte dricker alkohol skulle bli uteslutna från umgänget. inte så bra?

och vi kan ju inte förbjuda personer att lämna våra gemensamma aktiviteter. (?)

jag kan också tycka att ett totalt förbud känns som att jag som inte dricker alkohol hindrar dem som vill göra det. Och om de tar hänsyn till mig måste även jag göra det tillbaka och låta dem dricka ett glas vin om dem vill det. därför tror jag det viktigaste är att vi kommer ihåg att vi alla är olika och respekterar det, och att vi möts.

jag tror inte vi kommer till rätta med "problemet" genom att förbjuda alkohol på våra arrangemang.

Är det bara jag som undrar varför man måste dricka alkohol just samma helg som RÅM? Själv åker jag dit för att träffa andra RKUFare, diskutera, ombuda och motionera. Ska jag dricka alkohol så gör jag det någon annan gång.
Insåg förra året att det var väldigt provocerande att ifrågasätta "rättigheten" att dricka i RKUF-sammanhang. Jag har tidigare varit aktiv i 4H och deras riksårsmöte sammanfaller med en veckas långt läger. Alkohol är helt förbjudet under veckan, rökare hänvisas till en rökruta utanför lägerområdet. Därav min förundran över motviljan i RKUF. Ska det vara så svårt?

Förbundsstyrelsen spekulerar i att ett "alkoholförbud skulle leda till att myndiga ... kommer avvika från förbundets kvällsaktiviteter". Kan dessa myndiga medlemmar göra sig hörda? Vad jag vet har man inte gjort någon enkätundersökning i RKUF vad gäller myndigas åsikter i denna fråga? Det känns som relativt löst baserade åsikter från förbundsstyrelsens håll.

Jag måste också uttrycka en oro för de individer som har ett så stort alkoholbehov att det leder till att de inte kan ta del av Röda Korsets aktiviteter på ett normalt sätt. Där borde RKUF finnas till för att hjälpa.

Under den tiden då jag var aktiv i Røde Kors Ungdom i Norge så förde vår alkoholfria policy till att det var lätt för både muslimer och ungdomar under 18 att ta del av våra aktiviteter utan att känna sig annorlunda. Är det inte meningen att RKUF skall vara till för alla? Aldrig, under mina 4 års aktivitet i Norge, hörde jag någon yttra så mycket som en tanke om alkoholpolicyn. Den var en självklarhet.

Vidare har RKUF visat sig inte klara av att följa den nuvarande alkoholpolicyn eftersom den är för luddig. När bestämmer man till exempel att en individ har ”dricker för mycket och stör”. Det känns som ett omöjligt beslut. Till råga på detta så känner de flesta varandra i RKUF och jag tycker det orättvist att lägga ansvaret på något att vara polis inför sina vänner. Därför är en nolltolerans mycket mera lättolkad och det finns mindre utrymme för missförstånd.

I sitt välkomnande i utskicket till RÅM 2009 påpekar Marika Bystedt att idag är ” vegetarisk mat en icke-fråga och självklart för dem allra flesta” även om det var ”den största frågan som … diskuterades” under Riksårsmötet i Umeå för sex år sedan. Min förhoppning är det skall bli lika självklart med en ny alkoholpolicy efter detta års Riksårsmöte.

Rösta för den nya policyn och gör RKUF till en inkluderande organisation för ALLA ungdomar som är med oavsett ålder och bakgrund!

På Riksårsmötet 2009 antogs en ny alkoholpolicy för Röda Korsets Ungdomsförbund. Förbundsstyrelsen ansåg att det fanns vissa områden där det krävdes en tolkning och fattade därför beslut om bifogad tolkning på sitt möte 31 oktober - 1 november.

Policyn bifogas med förbundsstyrelsens tolkning.

Om det finns frågor kring detta vänligen hör av er till mig.

Mvh Martina Anlér, förbundsordförande Röda Korsets Ungdomsförbund
Bilagor:

RSS

Om

Simon Simon skapade det här sociala nätverket påNing.

© 2009   Skapad av Simon hos Ning.   Skapa ett eget socialt nätverk

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Integritet  |  Användarvillkor